Blogging

En blog er som bekendt en diskussionsside, der er offentliggjort på internettet. Ordet blog er i øvrigt en sammentrækning af ordene ”web-log”.

Blogs er et fænomen hvis popularitet har vokset voldsomt i takt med internettets udbredelse. Før internettet var der ikke mange andre muligheder for at få sin mening ud på skrift, en klummer og læserbreve i aviser. Bloggens popularitet afslørede et stort uforløst behov for at udtrykke sig offentligt – ligesom en dagbog som alle kan læse.

Der er så mange blogs på nettet at det kan være svært at finde dem man helst vil følge, men det er selvfølgelig også en del af charmen ved fænomenet. Man kan selvfølgelig spørge hvad formålet er, hvis der ikke er mange som læser ens’ blog, men for mange ligger tilfredsstillelsen i at vide at man har offentliggjort noget på nettet. Nogle gange kan det også være et spørgsmål om at have noget på hjertet man skal af med, en tanke eller en mening som man skal af med, for at kunne slippe den.

Blogs kan også være et effektivt middel til internet marketing, og især den form for ”guerilla marketing” der forsøger at sørge for at en webside, eller et mærke, eller begreb, eller et navn – ja, i princippet hvad som helst – bliver udbredt på nettet. Dermed kan blogging også blive en indtægtskilde. Hvis man har nok followers så vil man kunne generere indtægt i form af reklamer eller links. Når bare man har nok besøgende, så er mulighederne for at kapitalisere rent økonomisk mange. Groft sagt, er princippet: har du trafik kan du tjene penge.