Adwords er det mærkevarenavn som Google bruger til at markedsføre deres marketing tjeneste. Givet internettets kolossale betydning som medie, og Googles dominerende rolle som førende søgemaskine i den vestlige verden, så er markedsføring via Google et meget vigtigt redskab i de fleste firmaers bestræbelser på at gøre deres produkter og ydelser kendt.

Den mest almindelige måde at reklamere på Google er, at betale for at ens website kommer op når folk søger et bestemt ord. Som bruger har du nok bemærket at de første resultater er reklamer (de er fremhævet anderledes, for tiden er de markeret med ”Ad” i hvid på gul rektangulær baggrund).

For få år siden, foretog Google en ændring i de protokoller som styre søgninger på Google. Denne ændring hed ”The Venice Update” og den bevirkede at søgninger og indholdet af søgeresultater, er tilpasset det land og den region man opholder sig i. Denne ændring har også haft en meget stor betydning, fordi det har bevirket at søge resultater og markedsføringsindsatsen er blevet mere lokal og dermed – som reglen – mere relevant. Det betyder også at Google Adwords kan sælge flere reklamer og det betyder at internettet pludseligt er mindre globalt og mere lokalt.

Indenfor Google Adwords er der et væld af typer af reklame man kan købe og der er rigtig mange værktøjer og Apps man kan bruge til at finde ud af hvordan man bedst reklamere for ens produkt. Mange af disse er gratis at bruge under Google Analytics For at tage et enkelt eksempel: hvis du sælger slankemidler, og du kan konstatere at størstedelen af søgninger på slankemidler finder sted i den første halvdel af året, så er det selvfølgelig i den del af året du skal ligge din markedsførings kampagne på Google.