Virale kampagner

En viral kampagne er et marketing initiativ der får stor populær udbredelse på internettet. Udtrykket kommer fra ”viral” og ”to go viral” hvilket henviser til hvordan en virus spreder sig.

Virale kampagner har typisk været populære reklame videoer med en meget lille tilstedeværelse af det produkt de reklamere for, men i stedet en video der viser en happening eller andet, som er sjovt, interessant eller spændende at se og som folk derfor begynder at dele via sider som Youtube, på sociale medie sider som Facebook.

Du kan se en række virale videoer i linket her (det første link virker dog ikke). Men en vel-lanceret viral kampagne burde være andet – og mere – end blot en interessant video. Det er et marketing initiativ der inkorporere social media, for eksempel ved at prøve at få brugerne til at ”like” og dele links, og ved at inkorporere hele paletten at internet marketing media, som Google Adwords, diverse sociale medie sites, musik og online nyhedskilder, således at internet brugere støder på det produkt eller koncept som man vil promovere, næsten uanset hvor de befinder sig på nettet.

Givet internettets udbredelse og globale natur kan en viral kampagne være mange gange mere effektiv – og mere kost effektiv – end nogen kampagne man købe ved at reklamere på TV og de trykte medier.